zondag 27 april 2014

Geboorte van mijn blog



Geïnspireerd door Fashion Revolution Day van afgelopen donderdag en dit blogstukje daarover heb ik me voorgenomen om voor de komende zomer geen kleren meer te kopen voor mijn zoon van 2,5 jaar. De T-shirts en shorts die hij nodig zal hebben, wil ik zelf maken; én deze kleren wil ik maken met verantwoorde stoffen (ecologisch, organisch, fair trade – GOTS). Op die manier wil ik mijn steentje bijdragen aan het behoud van onze planeet. Voor mezelf wil ik wat kledingstukken die ik in m’n kast heb hangen, upcyclen zodat ze wat modieuzer zijn en ik zonder geld uit te geven toch ook wat “nieuwe” stukken in m’n kast kan hangen (én dragen uiteraard).
Maar wat dan met die kist stoffen die niet volgens dit principe gekocht zijn? Die ga ik eerst zoveel mogelijk wegwerken, vooraleer ik nieuwe stoffen mag kopen (afgezien van tricot voor de kleren voor mijn zoon). Ik wil de tuin opfleuren met wat stoelkussens. Daar zal ik al wat stoffen in kwijt kunnen. De speelgoedkast dient nog verder gevuld te worden met opruimbakken. Projecten genoeg dus.

Dit voornemen vind ik mooi passen bij het feit dat ik al heel vaak werk met oude jeans. Recycleren en ecologie gaan hand in hand. De puzzelstukjes lijken steeds meer in elkaar te passen.
Via deze blog wil ik verslag doen van hoe het lukt om zoveel mogelijk kleren zelf te maken. Ik begin met de zoon; zijn kledingkast is het snelst aan vernieuwing toe.  Daarna zijn manlief (hij heeft al om een hemd gevraagd) en ikzelf aan de beurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten