donderdag 19 februari 2015

Een hemdje en een legging voor een klein jongetje


Toen ik deel 2 van Zo Geknipt! doorbladerde en daarin een jongenshemdje tegenkwam, wist ik meteen dat ik dit zou maken bij de eerst volgende gelegenheid dat ik een babycadeautje voor een jongetje nodig had. Begin december kreeg een vriendin een zoontje. In januari zouden we haar persoonlijk gaan feliciteren. Genoeg tijd om project 14 Dresscode: stadskledij uit Zo Geknipt! 2 eens uit te proberen. Dat moest zeker lukken. Naar goede gewoonte wachtte ik echter tot de laatste dagen voor ons geplande bezoek om me eraan te zetten. 
Op dit project heb ik toch wel meer dan op andere Zo Geknipt! projecten gezwoegd en zelfs even gevreesd dat ik het niet op tijd zou klaar krijgen. Vooral stap 13 was mij niet duidelijk: "trek de mouw en voering uit elkaar". Zonder er goed bij na te denken had ik bij de eerste poging het rolletje uit elkaar getrokken, maar toen zat ik vast bij de volgende stappen. Uiteindelijk heb ik toch maar een aantal stappen losgetornd om die stap voor stap te herhalen. En bij stap 13 heb ik het rugpand als een rolletje laten zitten. Het geheel bleek pas uit het rolletje gehaald te moeten worden bij stap 19. Stappen 14 en 16 hebben me ook nog doen fronsen, maar het is toch gelukt.
Wat ik miste bij deze stappen, waren foto's die wat minder ingezoomd waren, dus vanuit een breder perspectief. Maar ik ben zeer trots dat ik de eindstreep op eigen houtje gehaald heb. En ondanks alles is het hele project voor herhaling vatbaar. De patroondelen van nummer 2 liggen al geknipt te wachten om in elkaar gezet te worden. 

Ookal kostte het hele project me meer energie dan ik van Zo Geknipt! gewend ben, toch ben ik weer flink onder de indruk van hoe ingenieus het hemdje in elkaar zit. Ik kan vaak op voorhand niet inschatten waartoe iets zal leiden en ga dan maar stap voor stap te werk erop vertrouwende dat het wel goed komt. En ja, hoor, ook hier begreep ik op het einde pas waarom ik bij stappen 22 en 23 eerst de slechte kanten van de stof op elkaar moest naaien en daarna de goede kanten (klopt het dat dit een Engelse naad is?). Bij het aanbrengen van de drukknopen op het einde viel alles op z'n plaats.

De naad volgend uit stappen 22 en 23: om drukknopen op vast te zetten!
In de naad rechts zitten drukknopen om één van de flappen vast te kunnen maken



Om de outfit af te maken, maakte ik een half uur voor vertrek ook nog m'n eerste versie van de babylegging van Emma & Mona. Een snel projectje waar nog vele versies van zullen volgen.


Het totaalplaatje zag er dan als volgt uit:


Hopelijk is het kleine jongetje tegen de zomer groot genoeg om dit pakje te kunnen showen.
 

Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Wauw, heel mooi!! Je geeft me zin om er zelf ook aan te beginnen, alhoewel, als ik dan jouw hindernissenparcour nog eens overlees :-$ Maar ik vind deze echt tof en zie dit meteen bij mijn kleine ventjen.
    Groetjes Sofie
    http://dekopspeldekes.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen