zondag 10 augustus 2014

Een slofjes tutorial

En toen had ik zo toegewerkt naar het publiceren van mijn blog, dat ik daarna in een schrijf- en naaidipje terecht kwam. Ondertussen is het naaien weer opgepakt en met het schrijven komt het ook weer goed.  Hier is de kleine tutorial die ik eerder beloofde.

In dit kraampakket zaten ook slofjes die ik maakte volgens de werkwijze van het Grote Singerboek. 





Maar op basis van de uitleg alleen is het me toch niet gelukt om die te maken. Het is over puntje 5 dat ik m'n hoofd gebroken heb:



Ik heb iets geprobeerd, en dit was het resultaat. Maar dat was het echt niet. 



Waarom staan er in dat boek toch niet meer foto's en/of tekeningen? Een zoektocht op internet leverde ook niet meteen veel duidelijkheid. Dus was ik blij dat ik raad kon vragen aan de naai-juf. Met het mislukte slofje als voorbeeld wist zij te bedenken hoe het dan wel moest, maar dat ging niet op 1,2,3 (oef, lag het toch niet aan mij).

Nadat slofje 1 zonder problemen in elkaar werd gezet, maakte ik tijdens het naaiproces van slofje 2 wat foto's die ik graag met jullie deel. Hopelijk heeft iemand er wat aan. Ik had graag zoiets gevonden toen ik met de handen in het haar zat, maar een zoektocht op het wereldwijde web leverden enkel kant en klare exemplaren op.

Stappen 1 tem 4 spreken voor zich.

Stap 5 is dé uitdaging, daarna spreekt het ook weer voor zich.
Als je op de achterkant (het hieltje) en de bovenkant symbooltjes tekent die je dan aan elkaar puzzelt, wordt het meteen een stuk duidelijker:








Dan naai je eerst het eerste stukje van het hieltje waar het de bovenkant overlapt, vast, tot net over de elastiek. Zorg dat de goede kant van de stof van het hieltje op de goede kant van de bovenkant ligt (de goede kant van de tweede stof ligt dan naar boven).





En als dat vast zit, kan je de andere kant vastspelden en stikken.



De volgende stappen in het boek spreken voor zich.

Ik zet bij de foto's bij welke stap in het boek ze horen.

Stap 10: de boven kanten opengevouwen. Het slofje krijgt vorm! Nu het zooltje nog.

stap 10

Stap 11 + 12: je legt één zooltje met de goede kant naar boven, daarop leg je het slofje (hou er rekening mee dat je de bij elkaar horende stoffen met de goede kant op elkaar legt) en daarbovenop leg je het tweede zooltje met de goede kant naar beneden. Alles goed vastspelden en dan stikken maar. Hou een opening van een 2 à 3 cm. Ik deed het deze keer in de hile, maar de volgende keer probeer ik eens de zijkant.

stap 11 +12 : langs één kant. Het slofje zit er tussen.
stap 11 +12: langs de andere kant (het slofje zit er nog steeds tussen).

stap 12 (oei, de foto is niet zo scherp)


stap 13: de slofjes keren via de opening

Klaar! Opening dichtgenaaid met een onzichtbare steek.

Hoe meer ik die steek doe, hoe onzichtbaarder hij wordt. Ja, ja, oefening baart kunst.

2 opmerkingen:

  1. Dit gaat mijn slofje te boven! ;-)
    Leuk resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat ook even te puzzelen hoe het slofje nu in elkaar moet, maar heb het gevonden. De afwerking is nog iets mooier vanbinnen, al je het hieltje TUSSEN de 2 laagjes van de bovenkant naait. Je legt 1 bovenkantje (het stofje dat aan de buitenkant komt) met de goede kant naar boven. Daarop speld je het hieldje met de buitenkant naar beneden. Daarop speld je dan de binnenkant van de bovenkant met de goede kant naar beneden. De rechte kant vaststikken. Daarna kan je de binnenkant omslaan en zit het hieltje mooi tussen die 2 laagjes gestikt zodat je de randjes niet meer ziet.

    BeantwoordenVerwijderen