donderdag 25 december 2014

De Leather Sweater (zonder leer)



Eén van de drie patronen die ik aan het begin van mijn vakantie tekende, was dat van de Leather Sweater uit La Maison Victor (LMV). Als er een nieuw nummer uit is, ga ik altijd op zoek naar de modellen voor de jongens en als dat in de smaak valt, koop ik het tijdschrift van dat seizoen. Leuke patronen voor jongens zijn niet zo dik bezaaid als voor meisjes en vrouwen. Dus toen ik de Leather Sweater in het herfstnummer van 2014 ontdekte, verdween dat nummer meteen in m'n winkelwagen. 
Dit patroon is echt een aanrader. 

Ik stikte het patroon in elkaar op de naaimachine omdat ik valse plooien als bij deze kaptrui wilde vermijden, maar daar zit ik toch nog wat te zoeken naar de juiste steek. Ik nam een kleine uitgerokken zigzagsteek, maar bij het uitdoen van de trui kwam er een stuk naad van de mouw los. Dus heb ik die gestikt met de tricotsteek van de naaimachine. De tricotsteek, dat zegt het toch zelf? dan moet je die toch nemen om tricot of sweaterstof te naaien?? Maar dat is een steek die best traag gaat en ook heel veel draad opslorpt, en m'n tweede minst favoriete ding aan naaien, na patronen teken, is het spoeltje opwinden. Ik vrees dat de frequentie daarvan met deze steek maal twee gaat. Maar als het gevolg van een andere steek is, dat ik dan al vrij snel aan herstellen toe kom, dan kan ik misschien toch maar beter die tricotsteek overwegen. Of me verder bekwamen in de overlock...

Op naailes zat trui nummer 1 in elkaar en de volgende avond trui nummer 2.
In plaats van leer op de schouders (remember the name van deze trui) gebruikte ik voor de eerste trui een restje nicky velours. De sweater stof is een zachte en vooral warme stof van bij Het Stoffenhuis, waar ik op de DIY Fashion Beurs van La Maison Victor niet aan voorbij kon gaan. Geen ecologisch stofje, I know, maar mooie (lees: warme) sweaterstoffen zijn sowieso niet zo makkelijk te vinden, laat staat de ecologische versie, en al zeker niet met leuke motiefjes.





Kicken als de naden zo mooi blijken over te lopen!


Voor de tweede trui werden de leerstukjes vervangen door stukjes uit een oude zwarte trui van manlief. Ook hier is de sweaterstof niet ecologisch, maar de schouderstukjes voldoen (gelukkig) wel aan mijn recyKleer-voornemen. Ik gebruikte de manchetten van dezelfde trui voor de mouwen en de boordband onderaan komt ook van dezelfde trui. Voor deze trui kon ik het model niet strikken voor een foto. Op het einde van deze post kan je wat wazige foto's zien.



Het blijft kicken als de naden zo mooi blijken over te lopen!
Geef toe: dit is toch een grappig stofje! Ook gekocht op de beurs van LMV, weet alleen de kraam niet meer.

Zalig kerstfeest voor iedereen! 
Ik hoop dat jullie net zo'n gezellige dagen met de familie hebben als ik.

Follow on Bloglovin

3 opmerkingen:

  1. Ik kon me die groene stof niet meer herinneren dat je hem kocht. Maar had je die andere niet bij ella & Basil gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi, leuke dingen maak jij! Die stof met panda's is echt super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen