dinsdag 30 december 2014

Nog net op de valreep: mijn Pay It Forward van 2014



Begin dit jaar plaatste ik een pay it forward op mijn Facebook-muur: de eerste vijf reacties zouden in de loop van het jaar door mij verrast worden met iets zelfgemaakts. Het was de bedoeling dat wie reageerde ook zelf een pay it forward op z'n eigen muur zette om het plezier van het ontvangen van een cadeau ook weer door te geven. Begin januari leek 2014 nog zo lang en dacht ik alle tijd te hebben om 5 persoonlijke verrassingen te maken. Maar de tijd haalde me in, opeens was het november en had ik nog niet één verrassing van onder m'n machine getoverd (in het kader van de pay it forward dan). Ik had wel al zitten nadenken wat ik voor wie zou maken, maar nog niet alle gaten waren ingevuld. Omdat ik het belangrijker vond mijn belofte na te komen (én dus voor het einde van het jaar iets op te sturen naar de vijf snelste reageerders), dan voor iedereen iets aparts te maken, heb ik besloten om voor iedereen hetzelfde modelletje te maken en dat via de stof te personaliseren. 
 
Ik koos voor recept nr. 10 '101 keer herbruikbaar' uit Zo Geknipt!: een opvouwbaar tasje, wat past binnen het thema van m'n blog (duurzaamheid). Opnieuw ben ik zeer te spreken over de zéér duidelijke handleiding van Sanne & Riet. Ik maakte een proefexemplaar als verjaardagscadeau:

Het wolkenstofje komt van bij Georgette, de zwarte stof is van een oud hoeslaken


en dat viel in de smaak, dus knipte ik op een zondagnamiddag de stoffen voor zes andere, unieke exemplaren. Je leest het goed: 6. Ik bleek niet goed te kunnen tellen, maar op die manier heb ik ook eens iets voor mezelf gemaakt.
Ik ben toch wel een aantal weken bezig geweest met deze tasjes, maar ik ben erg tevreden over het resultaat.

Hieronder de 5 pay-it-forward-exemplaren:

Een bloemenstofje voor een meisjes-mama
Een bus-stofje voor een jongens-mama
Een retrostofje voor een vintage chick
De ontvanger van deze tas vroeg om iets oranje...
Ik bleek wel niet genoeg voorkantstof meer te hebben, gelukkig zit er in de achterkant ook nog een streepje oranje
Voor iemand met wie ik dankzij Facebook nog sporadisch contact heb

Vier van de vijf tasjes zijn ondertussen met de post vertrokken. Van de vijfde wacht ik nog op het adres. Aankomen zal misschien niet meer in 2014 gebeuren (aangezien het om post naar het "buitenland" gaat), maar maken en versturen gebeurde in elk geval wel in 2014.
Opgevouwen (of is het opgevouwd?) pasten ze mooi in een A5-envelop (dzju, had ik daar maar een foto van genomen). Maar ik kan me voorstellen dat het zonder een korte uitleg niet meteen zal lukken om het tasje weer op te vouwen, daarom even een korte foto-tutorial:

Leg de tas met het voorzakje naar beneden op tafel
Vouw de tas in 3 gelijke delen, zodat de tas even breed wordt als de opening van het voorzakje

Vouw dubbel
En vouw daarna nog eens dubbel
Stop je hand in het voorzakje en trek de hele tas naar binnen terwijl je het voorzakje binnenstebuiten keert

Gebruik de knooplus om het voorzakje dicht te knopen

Oh ja, dit laatste exemplaar heb ik dus zelf in gebruik: ik combineerde een bloemenstofje met een dunne jeansstof van een oud hemd. Ik ben er blij mee!



Ik hoop dat de ontvangers van deze tasjes blij zullen zijn. Ik vond die pay it forward in ieder geval een tof project, dat me (althans in m'n hoofd) toch het hele jaar zoet heeft gehouden. Ik ben benieuwd of de vijf ontvangers zelf hun pay it forward nagekomen zijn!

Voor 2015 staan er ook heel wat grote en kleine projecten op het programma. Hier blijf ik daar verslag van doen.

Fijne jaarwisseling en 
een creatief 2015 
gewenst aan iedereen!

Follow on Bloglovin

9 opmerkingen:

  1. Ze zullen content zijn!!! Receptje nr 10rolde ooit ook al eens vanonder mijn naaimachine, t is een tof kadootje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Ik kan me voorstellen dat ik er in de toekomst nog ga maken.

      Verwijderen
  2. Leuk Saskia, ik moet me ook eens meer gaan richten op andere projectjes dan alleen rokjes en jurkjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gedaan Saskia! Ze zullen er veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een handige tasjes, en leuk initiatief! Ik ben ook net bezig met wat tasjes en een kleine tutorial voor op m'n blog, eveneens in het kader van duurzaamheid, dus grappig om te lezen dat jij met hetzelfde bezig bent geweest. Ik kwam hier op je blog trouwens via de FB-groep Naaikrans 2.0, leuk dat je erbij bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de Naaikrans 2.0 een top initiatief en ga zeker m'n best doen om actief te participeren. Duurzaamheid is de aanleiding van het starten van m'n blog geweest. Ik heb een hele stapel (of beter: stapels) oude jeansbroeken in m'n naaihoek liggen, met heel wat ideeën om daarmee te doen. Maar daarnaast zijn er ook zoveel leuke (biologische) stofjes. Als ik eens wat meer tijd kon kopen... :-)

      Verwijderen
  5. Zalige tasjes! Daar zou ik in ieder geval ook heel blij mee zijn. Die telfout is wel hilarisch :-) Eén keer in de flow ben je duidelijk onstopbaar!

    BeantwoordenVerwijderen