maandag 27 april 2015

1 jaar



Vandaag exact één jaar geleden schreef ik het eerste stukje voor deze blog. 
Tijd voor een terugblik.

Heb ik alle kleren voor onze - ondertussen oudste - zoon zelf gemaakt? Nee, het is me niet volledig gelukt, maar ik heb wel beduidend minder gekocht en tot mijn grote vreugde blijkt hij toch steeds vaker een bijna volledige outfit van mijn hand aan te hebben. Dus ik doe wel iets goed. De komende tijd staan er wat zomeritems voor hem op het naaiprogramma.
Ook voor zijn broertje heb ik al wat dingen genaaid en uiteraard worden heel wat kleertjes van de eerste hergebruikt.

Zijn alle niet-biologische stoffen verwerkt? Nog niet, maar wel voor het grootste deel, bijvoorbeeld in dit, dit, dit en dit project. Hoewel ik me voorgenomen had om eerst alle stoffen die ik had te verwerken en dan pas weer (biologische) stoffen te kopen, heb ik toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan en al verschillende keren verantwoorde stoffen gekocht (op een enkele uitzondering na kocht ik toch iets niet-biologisch). Er zijn gewoon teveel leuke stoffen (en nog een geluk dat het biologische aanbod kleiner is dan het niet-biologische, anders had ik me nog vaker laten gaan). Tot mijn grote tevredenheid heb ik vastgesteld dat het aandeel biologische stoffen in mijn voorraad nu groter is dan het aandeel niet-biologische. Ik heb het afgelopen jaar nieuwe plekken met biologische stoffen ontdekt. En ook al is het soms echt moeilijk om niet mee te gaan in de nieuwste stoffenhype, toch lukt het me om me vast te houden aan het principe: alleen maar biologische stoffen. Goed bezig, Saskia!

Ik heb ook een aantal broeken voor de oudste uit oude kledingstukken gemaakt, zoals hier. Dit buckaroo-model valt erg in de smaak hier, zowel bij de zoon als bij de vader. En de moeder is er blij mee omdat het ook nog eens snel in elkaar zit (eens ik de blinde rits door had). Ik maakte er vlak voor de geboorte van nummer 2 nog twee die hier al veel gedragen werden (maar het nog niet tot een blogstukje haalden. De zoon houdt echt niet van poseren...).

Voorlopig hou ik me vooral bezig met naaien voor kids, dat geeft mij op dit moment meer voldoening omdat die projecten sneller klaar zijn en kinderkleren er ook vlugger leuk uitzien op het model. Bij volwassenen komt de pasvorm veel nauwer. Al heb ik me we voorgenomen dat ik mijn naaien naar een volgend niveau wil tillen door niet alleen maar voor de snel-af modelletjes te kiezen. Binnenkort hoop ik hier nog wat Theo's en een eerste Cisse te kunnen showen...   
Naaien voor mezelf zie ik dan wel niet zo zitten, maar ik ben wel toe aan wat nieuwe kleren na een zwangerschap die ervoor gezorgd heeft dat ik afgevallen ben waardoor m'n kleren te groot zijn. Dit wil ik toch ook doen volgens het groene credo en daarom ga ik mijn kans eens wagen bij groene webshops zoals watMooi, Miss Green, Good Fibrations, Geiten Wollen Shirts. Ik ben benieuwd hoe dat zal bevallen.

In het begin schreef ik nog wel eens een stukje over andere groene onderwerpen, maar dat is er na verloop wat bij ingeschoten. Ik kwam amper toe aan bloggen over mijn eigen maaksels; daardoor had ik niet ook nog de energie om over heel andere dingen te schrijven. Maar het groene thema blijft me wel aanspreken. Zo waren we hier erg onder de indruk over het nieuws dat er bij het gebruik van zeep en shampoo niet alleen veel plastic-deeltjes in het water en zo in de bodem terechtkomen maar ook in ons lichaam (brrr, dat kan nooit gezond zijn!). Daarom wil ik met en met alle badkamerproducten vervangen door organische producten. Met en met als in "als een verzorgingsproduct op is, vervang ik het door een meer verantwoord product". Onlangs kocht ik shampoo, douche- en handzeep, deo en dagcrème bij De Tuinen en The Body Shop. Mascara kocht ik bij SoloBioMooi.

Een leuke bijkomstigheid aan deze blog is dat ik meteen ook een archief heb van al mijn creaties. Ik grijp zelf vaker terug naar een post waar ik een bepaalde bedenking voor een volgend project neerpende (ik vind dat zo'n tof woord, ook al komt er bij het schrijven op de computer geen pen aan te pas) of om 2 dezelfde projectjes in verschillende stoffen naast elkaar te zien. 

Note to myself: goed bezig en doe zo voort!


Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Proficiat met je blog verjaardag! Ik heb een bericht geschreven over de liebster award waarvoor je mij nomineerde: http://wollebolbyeefje.blogspot.be/2015/05/liebster-award.html

    BeantwoordenVerwijderen