dinsdag 30 juni 2015

1000-vragen challenge: 'wat deed ik vroeger wel in een relatie en nu niet meer?'

Dinsdagavond, dus tijd voor het antwoord op de volgende vraag van de 1000-vragen challenge van Eefje van Wollebol en mij. Donderdag kunnen jullie ook het antwoord van Stephanie van Miss Pixie's Blog lezen. Zij gaat samen met ons de uitdaging aan om deze zomer elke week een vraag uit het Flow 1000-vragen boekje te beantwoorden.

At random koos deze week voor vraag 291 van Misstraaitoenaai: 


 
Wat deed je vroeger wel in een relatie en nu niet meer?

Wat een moeilijke vraag, vooral omdat ik niet zoveel zin heb om mijn relatie op het wereldwijde web te bespreken. Maar als ik geen moeite moest doen, zou het geen uitdaging zijn, dus doe ik m'n best om toch iets zinnigs te schrijven.


In november zijn mijn man en ik 15 jaar samen. Voor mijn man heb ik geen lange relaties gehad, ik nam dus geen dingen mee uit vorige relaties die ik anders wilde doen. In die 15 jaar hebben we elkaar natuurlijk wel beïnvloed. Eén van de dingen waar ik mijn man het meest dankbaar voor ben, is dat hij me heeft geleerd om beter te communiceren, om te vertellen wat er op m'n hart ligt. Om over plannen te vertellen die misschien nooit gerealiseerd zullen worden, daar waar ik liever enkel over een voornemen vertelde als ik zeker was dat het zou gebeuren. Maar dan vertel je heel vaak niks en weten mensen om je heen ook niet waar je mee bezig bent. Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt of alles wat je vertelt wel uitkomt, het gaat erom dat mensen met je meeleven, meedenken en je ook beter leren kennen door te horen over de dingen die interesseren.

Steun van familie en vrienden

Een goed voorbeeld van de positieve gevolgen van je open stellen, beleefden we vorig jaar.
Nadat onze oudste geboren was, wisten we al heel snel dat we een tweede kindje wilden. Negen maanden later, na onze trouw, begonnen we te proberen. Maar toen bleek dat de kans dat ik spontaan zwanger zou worden erg klein was en dat we voor IVF in aanmerking kwamen, meer bepaald zelfs ICSI. Bij IVF worden er in het laboratorium een heleboel zaadcellen in een reageerbuis met een eicel gebracht, het is dan aan de zaadcellen om zelf hun weg te vinden. Bij ICSI wordt er één zaadcel met een heel fijn pincet in een eicel gebracht. 
Dit was geen fijn nieuws, maar nadat we het verwerkt hadden, hebben we er toch open over verteld aan onze families en vrienden. Toen de effectieve behandeling met hormonen, spuiten, regelmatige echo's en puncties (in België heet dat, geloof ik, pick-ups) deden we er niet geheimzinnig over. De mensen om ons heen wisten dat we hier mee bezig waren en dat het veel stress en onzekerheid met zich meebracht. We kregen veel lieve reacties en het was fijn om te weten dat zoveel mensen met ons meeleefden. En ja, dat betekende ook dat we drie keer slecht nieuws moesten vertellen, maar de vierde keer was het raak. En ja, dat deelden we dan ook meteen met al die lieve mensen, ook al was de zwangerschap nog maar heel pril. Als het fout ging, zouden we diezelfde mensen nodig hebben om ons verdriet mee te delen en te verwerken. Dat is gelukkig niet nodig geweest, aangezien eind maart onze tweede boef geboren is. Diezelfde lieve familie en vrienden delen nu in ons grote geluk.

Oude gewoontes

Ik besef heel goed dat het niet voor iedereen zo werkt, en ik be- of veroordeel niemand die het anders doet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg blij ben dat mijn man zijn hart op de tong heeft en dat ik dankzij hem geleerd heb me meer open te stellen, daar waar ik in het begin meer een gesloten boek was. Soms herval ik wel eens in oude gewoontes, en ik vind het nog vaak niet makkelijk om mijn gevoelens te verwoorden. Mijn man kan mijn lichaamstaal dan perfect lezen en vraagt of er iets aan de hand is. Soms ben ik me daar dan niet eens van bewust totdat ik naar aanleiding van zijn vraag ga nadenken en denk "verrek, er is inderdaad iets!" Ik blijf eraan werken, want de momenten dat ik me open stel naar anderen, heb ik de fijnste contacten en krijg ik telkens weer hele leerrijke inzichten waar ik dan weer mee aan de slag kan.

En jij? Heb jij ook goeie ervaringen met je open te stellen naar anderen? Of net niet? Ik hoor het graag. 

Ga snel bij Eefje kijken wat zij vroeger wel in een relatie deed en nu niet meer. Het antwoord van Stephanie vind je op donderdag op haar blog.



Verrassing

Welke vraag* wil jij dat we volgende week beantwoorden? Laat hieronder, of bij Eefje of bij Stephanie, een reactie na met een getal tussen 1 en 999 vóór vrijdag 17u. Vrijdag na 18u maken we op Facebook en Instagram bekend welke vraag we volgende week beantwoorden. 


En er hangt een verrassing aan vast: 
Wordt jouw naam getrokken en volg je zowel Eefje als Stephanie als mij op Bloglovin, Facebook en/of Instagram, krijg je een attentie van ons drie toegestuurd: dus drie attenties. Als je twee van ons volgt, krijg je twee attenties; als je maar één van ons volgt, krijg je één verrassing. Aan jou dus om te bepalen hoeveel verrassingen je in je bus wilt krijgen, als jouw vraag getrokken wordt!

De Wereld van Sazul kun je hier, hier en hier volgen.
Wollebol vind je hier, hier en hier.  
Ons volgen op één van de drie is voldoende, maar alle drie maakt ons het meest blij.

Heb je ook zin om mee te doen aan deze challenge? Wil je ook elke week je antwoord op één van de vragen delen met blogland? Laat het ons weten. Instappen kan op elk moment. Ik heb het boekje met de 1000 vragen trouwens zelf niet, dus dat is geen vereiste om mee te kunnen doen, en het maakt het ook spannend over welke vraag ik komend weekend kan nadenken.
 
*vragen 912 en 291 werden al beantwoord

Follow on Bloglovin

5 opmerkingen:

  1. ik ben fan van dit soort dingen!

    bij wollebol heb ik mijn kansje alweer gemaakt, bij jou waag ik ook mijn kans met nummer 59

    liefs
    unique marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Jij bent er snel bij. Heb net m'n stukje nog aangepast, want Stephanie van Miss Pixie's blog doet ook mee. Jij misschien ook, hoorde ik?

      Verwijderen
  2. Ik blij hardnekkig bij nummer 1, beginnen bij het begin :-p

    BeantwoordenVerwijderen